Szczegoly
2018-04-17 | Fellowes Polska SA
Na jakie problemy natrafia osoba, której dane zostały wykorzystane do zaciągnięcia pożyczki i co może zrobić ofiara tego typu oszustwa? To trudne pytanie, na które nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Często osoby, które spotkały się z tego typu sytuacją dowiadują się o wyłudzonych na ich dane pożyczkach dopiero od komornika. Takie rzeczy nie powinny mieć miejsca, ale niestety zdarzają się i generują masę kłopotów oraz niepotrzebnego stresu.
Co zrobić, aby nie stać się ofiarą oszustwa finansowego lub temu zaradzić?
- Pamiętaj o tym, że aby oszust mógł zaciągnąć pożyczkę na Twoje konto wystarczy znajomość danych z dowodu osobistego, a niekoniecznie jego skan czy kserokopia.
- Jeśli padłeś ofiarą oszustwa skorzystaj z pomocy prawnika – nie bagatelizuj sprawy! Nie lekceważ wezwań do zapłaty, a każde oszustwo zgłoś na policji oraz w firmie pożyczkowej.
- W przypadku sądowego nakazu zapłaty podejmij odpowiednie kroki: złóż sprzeciw do sądu lub wniosek o przywrócenie terminu wniesienia sprzeciwu.
- Rozważ zakup Raportu BIK pomimo, że nie znajdziesz tak wszystkich danych z firm pożyczkowych o zaciągniętych kredytach, a razie potrzeby sprawdź czy nie było zapytań o Twoje dane w KRD, ERIF i BIG Infomonitorze.
- Zastrzeż zagubiony dowód osobisty na www.dokumentyzastrzezone.pl – dobrą praktyką jest również zastrzeganie dokumentów, które utraciły ważność – to całkowicie ochroni Cię przed wszelkimi późniejszymi implikacjami w przypadku wyłudzeń kredytów na Twoje dane.
- Zadbaj o dokumentację dowodową: zbadaj dokumenty na których złożono podpisy w Twoim imieniu i poproś o przygotowanie odpowiedniej dokumentacji w firmie pożyczkowej.
Obejrzyj filmik o tym jak bronić się przed wyłudzeniem kredytu?
Jak wynika z badań, co piąty Polak spotkał się z zagrożeniem bezpieczeństwa danych osobowych, w postaci zagubienia dowodu osobistego, kradzieży danych do logowania lub próby oszustwa w nietypowych sytuacjach życiowych. Pomimo, iż liczba prób wyłudzeń kredytów zaciąganych na osoby prywatne w latach 2011-2015 jest na zbliżona, wciąż świadomość społeczna problemu utraty danych i kradzieży tożsamości w społeczeństwie jest bardzo niska. W ramach społecznej odpowiedzialności biznesu wiele banków i instytucji rządowych prowadzi na ten temat kampanie edukacyjne wśród swoich klientów, a nawet otwarte ogólnopolskie kampania skierowane do ogółu społeczeństwa.
Pamiętaj o przestrzeganiu najważniejszych zasad:
- nie przechowuj ważnych dokumentów w łatwo dostępnych miejscach
- nie udostępniaj dokumentów osobom postronnym lub pod tzw. "zastaw" np. w wypożyczalni sprzętu
- niszcz w niszczarce niepotrzebne lub przeterminowane dokumenty
- unikaj podawania swoich danych podczas rozmów telefonicznych lub w korespondencji e-mail
- nigdy nie loguj się do bankowości elektronicznej za pośrednictwem otwartych sieci Wi-Fi
- nie udostępniaj wrażliwych danych (np. numeru PESEL) w portalach internetowych
- płacąc on-line zawsze upewniaj się, że strona jest uwierzytelniona certyfikatem SSL
Dynamiczny rozwój Internetu i technologii telekomunikacyjnych sprawił, że kradzież tożsamości stała się przestępstwem XXI wieku – tylko w 2015 roku globalnie cyberprzestępstwa sięgnęły kwoty 100 mld dolarów.