Szczegoly
2021-07-20 | Fellowes Polska SA
Niechciane rozmowy telefoniczne są częstym źródłem oszustw. Dzwoniący najczęściej oferują bezpłatną wycenę ubezpieczenia lub polisy na życie. Niektórzy informują o wygraniu wycieczki wakacyjnej (zwykle z wyborem kilku lokalizacji), a inni o zaleganiu w podatkach lub dochodzeniu w sprawie nadużyć finansowych. Ilość pomysłów wykorzystywanych tylko po to, aby sfinalizować "okazjonalny" zakup lub pozyskać dane osobowe jest nieograniczona.
Możesz otrzymać telefon od kogoś, kto udaje pracownika urzędu skarbowego twierdząc, że jesteś winien podatki i jeśli natychmiast nie uregulujesz zaległości za pomocą karty płatniczej, to Twoje konto w banku zostanie zablokowane i zostanie wszczęte postępowanie wyjaśniające. Urząd Skarbowy nie prowadzi działalności przez telefon, a wszystkie nieprawidłowości wyjaśnianie są za pomocą korespondencji lub wezwania do stawiennictwa.
Możesz również zostać poinformowany, że dzwoniący prowadzi dochodzenie w sprawie oszustwa bankowego przy udziale Twojego rachunku bankowego, w wyniku czego zgromadzone środki mogą być zagrożone lub zablokowane na czas śledztwa. Aby tego uniknąć zwykle jesteś proszony o podanie danych dostępowych do swojego rachunku lub dokonania przelewu na "bezpieczny" rachunek techniczny, zapobiegający utracie pieniędzy. Nie daj się nabrać na te bzdury!
Oferty sprzedaży przedłużonej gwarancji to kolejny typ popularnych oszustw. Eksperci odradzają kupowanie przedłużonej gwarancji, która zwykle objęta jest zupełnie innymi warunkami niż gwarancja pierwotna. Przed dokonaniem zakupu radzimy dokładnie przeczytać te warunki i porównać jest z warunkami oryginalnej gwarancji producenta.
Możesz również zostać poproszony o zainstalowanie aplikacji na swoim komputerze lub smartfonie, która umożliwia oszustom dostęp do Twoich danych. Nie pozwól nikomu, kogo nie znasz, na przejęcie kontroli nad komputerem. To zwykle stanowi duże ryzyko. Nie daj się nabrać!
Jedną z przebiegłych prób oszustwa jest sytuacja, w której dzwoniący podaje się za Twojego krewnego, zwykle wnuka, która popadł w konflikt z prawem i należy natychmiast zareagować, aby uchronić go przed dalszymi konsekwencjami. Niestety ten typ oszustwa jest bardzo przekonujący, zwłaszcza dla seniorów, którzy podejmują decyzje pod wpływem emocji i powierzają swoje pieniądze w dobrej wierze.
Zapewne często napotykasz również oszustwa e-mailowe, znane jako phishing. Oszukańcza wiadomość e-mail często jest wezwaniem do natychmiastowej zapłaty lub informacją o wygranej w loterii. Wystarczy kliknąć w link w wiadomości, aby dowiedzieć się więcej. Niestety odnośnik ten to zwykle link do aplikacji umożliwiającej przejęcie kontroli nad Twoim komputerem lub wszelkiej maści wirusów. Zawsze sprawdź dokładnie adres nadawcy i upewnij się, że jest to zaufany adres e-mail, który pochodzi z wiarygodnego i sprawdzonego źródła.
Nigdy nie udostępniaj swoich danych osobowych, takich jak PESEL, numer dowodu osobistego, paszportu czy prawa jazdy, ani żadnych informacji o Twoich kartach płatniczych i kredytowych. Ponadto nie udostępniaj swoich numerów kont bankowych lub danych dostępowych do platform cyfrowych.
Możesz również otrzymać wiadomość e-mail, że Organizacja Narodów Zjednoczonych, Międzynarodowy Fundusz Pieniężny lub bank w Nigerii chcą przekazać Ci zdeponowane przez Twoich dalekich krewnych środki w ramach postępowania spadkowego. W zamian żądają przelania niewielkiej kwoty na podany rachunek bankowy celem uwierzytelnienia transakcji (zwykle jest to 1% całkowitej kwoty spadku). Każdą tego typu prośbę oznaczaj czerwoną flagą – to oszustwo!
Niektórzy oszuści, zwłaszcza Ci, którzy podają się za przedstawicieli administracji rządowej lub służb, mogą być agresywni i stosować zastraszanie: mogą grozić więzieniem, jeśli nie udostępnisz danych osobowych, takich jak numer konta bankowego i dane dostępowe lub numery kart płatniczych. Nie daj się zastraszyć!
Zawsze pamiętaj o tym, że jeśli coś wydaje się zbyt piękne, aby mogło być prawdziwe, to prawdopodobnie nie jest! To generalna zasada, która nigdy nie traci na aktualności.