Blog o Ochronie Tożsamości Szczegoly

Szczegoly

  poprzedni wpis następny wpis  

2021-01-05 | Fellowes Polska SA

Wyobraź sobie, że budzisz się pewnego dnia i otrzymujesz wiadomość, że oddalony o 5 tys. km bungalow został wynajęty na Twoje nazwisko i przy użyciu danych Twojej karty kredytowej albo odbierasz telefon z firmy windykacyjnej o wszczęciu postępowania w braku sprawie spłaty zaciągniętej pożyczki w wysokości 200 000 zł, której nigdy nie wziąłeś. Kradzież tożsamości jest realna i staje się powszechnym problemem.

Badania pokazują, że ok. 33% dorosłych Amerykanów doświadczyło jakiejś formy kradzieży tożsamości, a fala oszustw przy użyciu syntetycznych tożsamości rośnie. Ponieważ coraz więcej osób w dobie pandemii Covid-19 pracuje zdalnie, eksperci przewidują, że co czwarta osoba w USA padnie ofiarą rosnącego trendu przestępczości.

Jaki jest powód coraz większej liczby przypadków kradzieży tożsamości?

  1. Chaos spowodowany przez Covid-19.
    Era chaosu Covid-19 naznaczona została również mnóstwem oszustw finansowych, w tym oszustw związanych z kradzieżą tożsamości. Według danych Amerykańskiej Federalnej Komisji Handlu (FTC) w 2020 r. złożono 58 733 zgłoszeń związanych z kradzieżą tożsamości na tle Covid-19. Niestety oportunistyczni oszuści stale wykorzystują globalny kryzys zdrowotny do tego typu oszustw. Powszechne stają się przestępstwa przy udziale skradzionych danych osobowych z kart medycznych oraz nakłanianie do przekazywania darowizn na fałszywe organizacje charytatywne zajmujące się problemem Covid-19. FTC informuje, że oszustwa związane z Covid-19 kosztowały Amerykanów w 2020 r. aż 145 mln dolarów.
  2. Rosnąca popularność zakupów on-line.
    Migracja zakupów stacjonarnych do tych, dokonywanych on-line ma swoje wady i zalety. Pandemia Covid-19 spowodowała wzrost o 27% transakcji on-line przy użyciu kart płatniczych i kredytowych. Niestety doprowadziło to również do gwałtownego wzrostu oszustw związanych z transakcjami on-line. Jeśli połączymy to z dużą liczbą skradzionych danych konsumentów to – biorąc pod uwagę trudności, z jakimi borykają się sprzedawcy próbując zweryfikować informacje konsumentów – transakcje on-line z udziałem kart płatniczych i kredytowych stanowią doskonałą okazję do kradzieży. Można jednak zapewnić ochronę przed oszustwami, chroniąc dane swoich kart płatniczych i monitorując stale transakcje dokonywane za ich pośrednictwem.
  3. Trend wzrostowy różnego rodzaju platform cyfrowych.
    Pojawienie się nowych platform cyfrowych świadczących różnego typu usługi przyczyniło się do wzrostu ilości przypadków kradzieży tożsamości. Wszędzie tam, gdzie pojawiają się platformy internetowe oferujące możliwość handlu elektronicznego, dochodzi – prędzej czy później – do kradzieży tożsamości. Od platform oferujących dostawy jedzenia, przez portale społecznościowe, aż po aplikacje randkowe – nowe platformy internetowe zmieniają oblicze handlu elektronicznego. A ponieważ wiele z tych platform obsługuje handel mobilny (m-commerce), oszuści stale wymyślają nowe sposoby kradzieży danych.
  4. Nowe metody oszustw internetowych.
    Złodzieje tożsamości wciąż udoskonalają algorytmy nieuczciwego pozyskiwania danych, wyprzedając obecne trendy rynkowe i zmiany na świecie, czego przykładem jest pandemia Covid-19. W typowym scenariuszu zwykle ofiara jest proszona o podanie swoich danych osobowych celem poświadczenia i weryfikacji tożsamości. Udostępnianie zbyt wielu danych prowadzi jednak do utraty tożsamości, a w konsekwencji wykorzystania ich do celów przestępczych. Coraz częściej dochodzi do wykorzystania danych ofiary do stworzenia syntetycznej tożsamości na bazie prawdziwych, trudnych do weryfikacji danych.

Kradzież tożsamości to narastający problem, który spędza sen z powiek specjalistów ds. ochrony danych osobowych, ale również każdego z nas. Chociaż prawdopodobnie nie istnieje jeden niezawodny sposób zapobiegania kradzieży tożsamości, możesz zrobić wiele, aby utrudnić oszustom zdobycie poufnych informacji.

Dbałość o to, aby rozsądnie udostępniać dane osobowe, regularne sprawdzanie raportów kredytowych, bezpieczne niszczenie dokumentów zawierających dane osobowe (zamiast ich wyrzucania do kosza) oraz korzystanie z weryfikacji dwuskładnikowej przy logowaniu do wszelkich platform internetowych i kont bankowych to tylko nieliczne przykłady, które znacząco utrudniają kradzież tożsamości.